onsdag, juli 22, 2009

I en kö norr om Älvkarleby

Jag står som en stenstod. Blundar. Låter larmet runtomkring mig försvinna bort från mitt medvetande.

Det svenska kösamhället firar en tragiskt triumferande seger under dagen jag besöker parken för sönderstressade småbarnsfamiljer. Furuvik. Ännu ett litet helvete på jorden. Man köar för att komma in. Man köar för att se på dom sommartrötta djuren. Man köar för att få åka karuseller. Man köar för att gå framåt. Man köar för att få kissa. Man köar och glömmer bort vad man köar till. Man köar för att köpa glass. Man köar för att få ställa sig i en kö som går till det man inte bryr sig om. Man köar för att få äta otjänlig mat. Man köar för att få ett bord som man kan äta sin otjänliga mat vid. Man köar för att komma ut i friheten. Man köar.

Men jag står som en stenstod i väntan på att få köpa ännu en sockerkick till Miniknatarna. I en kö. Mina tankar är dock kvar några mil tidigare. Några timmar innan köhelvetet. I Älvkarleby. På en tallhed som sakta smekte sig ner mot Dalälven. Jag springer i min tankar och hör inte hysteriska föräldrar som skriker på hysteriska ungar som ligger skrikande på marken bredvid människor som ätit några hundra mjukglassar för mycket och vaggar fram i den kö jag desperat försöker tränga bort från mitt trötta medvetande.

Jag tror det enkom är jag i kön som blivit kvar på den där tallheden.

Kanske är det just därför.

Jag står och ler i kön som varken har början eller slut.

6 kommentarer:

Molson sa...

Prova minigolf imorgon med sådär lagom lite för mycket folk om du vill ha mer. Kan bli ett litet helvete det också märkste jag idag. Ha en fortsatt bra hitte-på semester.

Anonym sa...

Robban:

Låt dig inte luras av den skog du ser närmast vägen, har tränat i sk-en.
Man har avsiktligt sett till att skogen ska se ut på det sättet för att lura iväg gamla orienterare till en plats som sen inte motsvarar förväntningarna.....

Reykard sa...

Håller inte riktigt med Robban... Det finns många fina gobitar i det området, bland annat tillräckligt mycket slumpmoment i terrängen för att GeflePilsnerChamps några år sedan skulle generera en segrartid långt över timman (till skillnad mot årets sprint på under halvtimmen). I strandkanten mot Dalälven 'avnjöts' bland annat en pissljummen Crocodile som fick det att vända sig i magen på de flesta deltagarna. Men, Robban, som du skriver: spring inte in så himla långt från vägen för då kommer stenurslingarna fram.

AspLövet sa...

Eftersom jag bara är där i mina tankar får det vara hur jävla skravligt som helst en bit från vägen för jag kommer aldrig så långt. Förresten åkte jag tåg förbi den fina terrängen. Dom serverade dom ingen ljummen Crocodile på det tåget. Ingen öl alls faktist.

Liga sa...

Ja, vilken idé ni serverar här! Nästa år kan vi köra samarr. GPC/Makrame på Marmaheden. Det går ju faktiskt direkttåg dit både från Väsby och Gävle numera...

AspLövet sa...

Bra Liga. Se till att jag får en inbjudan bara.

Närsomhelst passar mig.