söndag, juli 12, 2009

En plats där få satt sin (högra) fot.

Innan allt tog en vändning till det odugligare under cyklingen hann jag i alla fall besöka en plats som förmodligen få människor varit på. Mellan Stäket och Kungsängen ligger en relativt stor ö som skvalpar i Mälarens vatten. Den är mest en sorts bropelare till E18 som har vägarna förbi just där. På norrsidan av nämnda motorväg är husen nästan obefintliga och udden längst där i norrkant heter Strömsängsudd. För att komma dit med mountainbiken fick jag följa en grusväg som blev drivningsväg som blev en åkerkant som slutade med att jag bar min cykel över vindfällen, genom sly, över skravel och förbi några feta storatunagula kantareller. Väl ute på den djungelskogliknande sjökanten blev jag sittandes med fötterna farligt nära Mälarvattnet som kluckade i takt med min hungriga mage.

Ska jag vara helt ärlig rekommenderar jag inte ens platsen till mig själv.

Trots att den karga atmosfären borde passa AspLövet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

storatunagula kantareller...
Det kommer nåstan en tår i ögat när man inser att den egna klubben får ge namn åt en vackert gul kantarell!
/Tuning

Anonym sa...

Hur är det med geografikunskaperna? Strömängsudd ligger inte på någon ö! Stäksön som du var på är en halvö. Om du nu inte var där på Vikingatiden förstås, för det känns att du hållit på i evigheter. Föresten så var det planer på att anlägga en vikingaby på gärdet previs söder om Strömsängsudd någon gång på 90-talet.

Besserwissern

AspLövet sa...

Anonym>> eru!?*












*är på ett jävla humör idag