måndag, maj 11, 2009

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.

Det här med dom bortregnade kodsiffrorna tror jag är morgondagens melodi inom orientering. Slut på slentriantävlingar med samma gamla banor där förväntan är liktydigt med upprepning helg efter helg efter helg. Jag ser enorma utvecklingsmöjliogheter inom området. Vi måste röra om i den grå grytan tror jag. Arrangörerna borde komma med nya direktiv. Gärna tidigt på tävlingsmorgonen i ett extrainsatt PM.

Vad sägs om följande sista-sekunden-direktiv.

- Kompassförbud
- Barfota-race
- Ännu bättre. Naken-race
- Lottad banlängd inom klassen (+/- 20%)
- Kartminne i alla klasser
- 1:25000-dels karta
- Obligatorisk dopingkontroll mitt på banan (minst 2 dl urin krävs)
- Ölkontroll. 2 enheter är obligatoriskt
- Tusenfotingsgaffel. Tänk fjärilsgaffel men mycket mer
- Lapdance i eget tält för H40-löpare
- Braja-Maja på TC
- Stiftklämmor istället för SI. (kanske lite väl crazy)
- Finsk speaker
- Kartan som pussel i startögonblicket
- Samma klass oavsett ålder. Gemensam start och gemensam dusch
- Gratis parkering för alla bilförare <18 eller >80 år. 150:- för övriga
- Karta på ena sidan och bantryck på den andra
- Ingen snitsling till start utan bara gradtal och längd
- Karta i skala 1:litet. A0-papper (841 mm × 1 189 mm)
- Alla tävlingens kontrollringar på kartan men inga streck och kontrollnummer
- En jättelång spurt. Hela banan. OBS! endast på sprinttävlingar
- Termosar, t-shirts och nyckelringar i pris. Hahahaha! Fatta vad snopet!
- Individuell start på 25manna. Boka upp en vecka för hela tävlingen
- Inga sittplatser på TC. DSQ vid överträdelse
- Platta skärmar + kontrollställningar. Dvs platt på marken. Gärna i hög ljung
- Obligatoriskt med matsäck. 2 mackor, termos med chocklad och en apelsin
- Inga pip och blinkningar vid stämpling. Bara en tyst suck från enheten

Möjligheterna att utveckla vår sport är oändliga.

3 kommentarer:

VJ-löparn sa...

Jag har en till.

Tyvärr ingen barnpassning idag! Haja vad ställd man skulle bli när man i all hast måste fixa omhändertagning av sina 6 blöjbarn för att inte missa sin start och få spö av sin klubbkompis i H45. Paniken skulle lyssa hårt i mina annars tävlingsfokuserade ögon.:-)

AspLövet sa...

VJ-Löparna>> 6 blöjbarn? Driver du ett barnhem eller har jag missat att du fått sexlingar? Du som dominerar i klassen borde väl annars kunna släpa runt en eller ett par på ryggen :-)

VJ-löparn sa...

Aspis>> Men Hallå! Jag MÅSTE ju VINNA. Helst till priset av några gråtande ättlingar.:-)

Nä, nu ärjag bara superironisk. Egentligen är jag en ganska lugn människa som ibland står över en tävlingssituation till förmån för den yngre generationen. Och lite överdrev jag i förra inlägget. Och jag kanske generaliserade synen på de heta gubblöparna, som har all rätt i världen att tävla om de vill.