onsdag, april 29, 2009

Gästspel i verkligheten

Idag vågade jag mig ut bland civilbefolkningen. Det var pensionärer, barnvagnsmammor, A-lagare, skolkande skolungdomar, hon den där feta med sina fem barn, permobilar som kapade folks hälsenor, en Tysk tant med hund, En gubbe utan tänder, en Securitas-vakt med piercad näsa och så jag då. Vi samsades i centrum och tittade både snett och nedlåtande på varandra. Jag avvek ganska fort från platsen med huvudet nerböjt och flydde till bilen.

På väg hem såg jag två gråhåriga män i långa, svarta rockar samspråka i ett skogsbryn. Dom såg ut som två reliker från det kalla kriget. Det såg ut som att dom utbytte statshemligheter på microfilm med varandra. Eller kanske var det bara kroppsvätskor som byttes. Jag vågade inte stanna och kontrollera.

Väl hemma parkerade jag i ett nattsvart garage och smög in i lägenheten med mina systembolagspåsar. Det här gör jag inte om imorgon.

Inga kommentarer: