måndag, juni 20, 2011

Olika gaffling för olika lag

 
Om det nu stämmer att dom gafflade banorna på Jukola inte var korrekta och att vissa klubbar inte sprang samma banor som alla andra i slutändan så tycker jag att det är bra. Jag är för segregering inom orienteringen. Det kan läggas upp på olika sätt. En idé är att man köper sig en bättre gaffling. En annan metod kunde vara att klubbar som blåser tillräckligt hög promillehalt efter båtresan på ditvägen får kort gaffling och rabatt i öltältet som extra bonus. Klubbar som arrangerat en sprinttävling under dom senaste 5 åren får givetvis alltid lång gaffel. Detsamma gäller klubbar som har fler utländska löpare än inhemska i sitt lag. Den regeln kan tyckas vara främlingsfientlig men jag ser det mer som en sorts glesbygdsromantik. Lång gaffling ska i alla fall kombinationslag och dom senaste 10 årens vinnare ha. Kort gaffling bör alltid ges till klubbar där medelåldern överstiger H45. Man skulle kunna tänka sig att damlag som ställer upp får kort gaffling. Ställer upp i herrkavlen tänker ni då kanske? Ja det också svarar jag. Alla Finska lag bör få lång gaffling för dom har hemmaterräng. Utländska klubbar som rest genom/över minst 2 länder får också lång gaffling för man vill inte resa långt och springa kort. Det vet alla. Kort gaffling till lag där minst en löpare tävlar i gummistövlar. Kort gaffling till lag där alla har helskägg. Kort gaffling till lag som bara innehåller bröder. Och sist. Alltid lång gaffling till AspLövet. Jag åker inte dit för att mjäka. Jag vill ha det långt, hårt och svårt. Tack för mig.
 

4 kommentarer:

PellE sa...

Lysande förslag! Allihopa.

karin sa...

Damer ska såklart ha lång gaffel. Annars kan man ju likagärna springa damkaveln.

Hans E sa...

och tårt!

Tibor sa...

En historisk höydare !!