söndag, juli 05, 2009

Sverige vill bli av med mig

Jag har fått ett brev från Arbetsförmedlingen. I brevet står det i korta ordalag.

"Vi har hittat ett ledigt arbete som du kan söka. Observera att om du inte söker detta jobb kommer din arbetslöshetsersättning att dras in. Detsamma gäller om du söker och får jobbet men tackar nej"

Härligt! Inget piggar upp vardagen som lite konkreta hot.

När man läser den bifogade platsannonsen hittar man följande information.

"Arbetet kan utföras oberoende av bostadsort. Detta är en tjänst där resor i hela Norge förekommer (utom de mest norra delarna) varför du bör vara förberedd på att leva permanent i Norge"

Uppenbarligen är Svenska staten mig på spåret och vill helt enkelt bli av med mig. Jag vet inte riktigt vilka känslor jag ska plocka fram. Ska jag vara stött, smickrad eller helt enkelt bara tycka synd om Norge som får ta över AspLövet?

Det här tål att tänkas på.

2 kommentarer:

Der Alte sa...

Aj aj aj, jag förstod iofs att statsmakten inte skulle se med blida ögon på det oerhörda brott som du gjorde dig skyldig till med kameran. Tänker inte på plåtande av skyddsobjekt utan på att du sprider närbilder på dig själv.Se positivt på det hela, du slipper kungabröllopet nästa år om du reser runt i Norge och säljer kompassrosen eller vad jobbet nu innebär.Lycka till gutten min!

AspLövet sa...

Jobbet handlade om att sälja fisk :-)