måndag, juli 20, 2009

Besök i arbetslivet

Idag har AspLövet klättrat på stegen. Många var trappstegen på den där stegen som förde mig upp mot ytan och när mina ögon var i markhöjd visade den gamla Casioklockan 05:30. Dags att gå till jobbet* var min första tanke och så fick det bli. Efter en stund tickade 06:00 fram på stämpelklockan och en barsk arbetsledare instruerade AspLövet att sitta still, hålla käften och bara göra sitt jobb. Således satt jag still, höll käften och gjorde mitt jobb ända fram till mosbricka med räksallad som tydligen kallas lunch. Efter det satt jag still, höll käften och gjorde mitt jobb igen. Jag var rätt bra på att sitta still, hålla käften och göra mitt jobb så jag frågade arbetsledaren hur det stod till med betalningen. Han svarade.

- "Du behöver inte betala för att jobba här. Sitt du bara still, håll käften och gör ditt jobb så ska vi släppa ut dig när dagen är över"

När jag kom hem öppnade jag en kall öl och satte mig på terrassen. Det här med att sitta still, hålla käften och göra mitt jobb ska jag nog passa mig för. Det kan bli en ful ovana och det har jag redan tillräckligt många av.

Imorgon är det jag som klättrar ner för stegen igen.





*AspLövet har alltså inte fått jobb. Ej heller har det förekommit ekonomisk ersättning för denna dag av arbetsträning

Inga kommentarer: