onsdag, april 15, 2009

10 år efter att jag fick mitt namn

Det är väl inget att spara på. Upp med det till ytan och släpp ut dom demoner som tryckts ner allt för länge. Och 1994 var det inte bara en demon som bet sig fast. Dom var många till antalet. Katastrofen det året har jag faktist skrivit om en gång tidigare. Fast den gången vågade jag inte visa kartan men idag är det dags. Antingen kommer jag gå lättad ur detta eller så blir jag ännu mer av den idiot som jag inte själv vill umgås med. Jag inser också att det jag skrev för drygt 3 år sedan sammanfattar den mörka natten så bra att det är inte lönt att plita ner nya ord.

Här är alltså ord från förr men nu med bifogad karta.

Tiomila 1994
Jag väntar spänt vid växlingsplanket.
Vid förvarningen är vi med.
Pulsen stiger och jag stretchar lite i nattkylan.
Lampor på väg in på spurten.
Ut, fort, få ordning på kartan.
Tappa inte draget.
Jag känner mig stark.
Går upp och drar till 2:an.
Långsträcka till 5:e.
Gafflad, tappar kartkontakten, var är jag?
Jag tappar kontakten med klungan.
Ensam i mörkret.
Bommen stressar mig.
Småbommar ända in till växling.
Tappar placeringar.
Tappar tid.
Tappar mod.

Besvikelse.


På kartan finns en tidningsartikel där dom inte nämner mitt namn vid begreppet "rasade". Om det ändå hade hjälpt med det lilla för att fortfarande inte våndas 15 år senare.

6 kommentarer:

en djefla man sa...

Tycker att du ska njuta av tanken av att du låg där framme och kände dig stark ett tag.

Victor Rydberg:
"Vad rätt du tänkt, vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt, kan ej av tiden härjas,
det är en skörd, som undan honom bärgas,
ty den hör evighetens rike till.
Gå fram, du mänsklighet! var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst."

PS sa...

Att du hade lång gaffel var det förstås ingen som noterade ...

Vj-löparn sa...

ASpis>> Jag ändrar min analys. Det är efter 15-20 min första bommen kommer (trötthet) och sedan 5 min efter den (skärpt dig men slappnar av efter en spik). Jag tror du tappade koncentrationen efter en bra inledning. Gäller att hitta sin triggerpunkt när tankarna trillar iväg så att man snabbt är på banan igen.

AspLövet sa...

e.d.m>> Jag vet inte vad ditt råd och Rydbergs dikt hade med varandra att göra men, Just igår var jag stark, är min paroll varje dag numera.

PS>> Sant. Men om jag nu inte hade rusat in i det svåra partiet lite väl oansvarigt kanske jag ändåå
kunde ha kommit in med den/dom som också hade lång gaffel och inte på långa vägar så långt efter som jag blev nu.

VJ-löparn>> Den anlaysen låter bättre än att det allti skulle vara den 4:e kontrollen. Synd att jag inte kan testa den i praktiken.

Nuförtiden är min triggerpunkt i symbios men mina minnesluckor. Jag stänger av skallen när det barkar åt helvete.

jotack.. sa...

Vad hände till 91an? extremvägval?

AspLövet sa...

Jotack>> 91:an faller in under:

Bommen stressar mig.
Småbommar ända in till växling.

Fast det var iofs lite mer än små[bom]